Wednesday, November 4, 2009

Kehidupan ini, untuk apa?

  1. Di zaman yang penuh mencabar ini, semua orang sibuk memikirkan macam mana nak jadi kaya? Macam mana nak jana kewangan? Macam mana nak hidup senang? Dan macam-macam lagi persoalan yang melibatkan duit.

  2. Ramai antara rakan-rakan kita yang dulu hidupnya biasa-biasa saja, kini dah pun hidup senang. Ramai juga yang bergelar jutawan. Pelbagai cara yang dilakukan oleh mereka-mereka ini untuk mencapai cita-cita mereka. Ada yang berniaga, ada yang menceburi MLM. Dan macam-macam lagi kaedah yang digunakan untuk menjana pendapatan.

  3. Kalau kita masuk ke kedai buku, banyak kita dapat lihat buku-buku yang menghuraikan tentang perkara ini. Dan penulisnya pula memang terkenal dan terbukti dengan pencapaian mereka. Buku-buku mereka ini juga banyak memberikan inspirasi kepada individu-individu yang ingin mengubah kehidupan mereka dari biasa kepada sang satria.

  4. Ada yang bersikap optimis dan ada yang pesimis. "Alaa... korang kaya dah la... Aku biar sederhana, tapi bahagia". "Diorang kaya duit je, tapi hati susah." "Dia tu kaya kejap je, tak lama lagi bankrap lah." Ini lah antara cakap-cakap orang yang pesimis.

    Bagi yang optimis pulak, "Kesian la kat diorang nih, apsal diorang tak nak ubah kehidupan diorang?".

  5. Kita tentu pernah dengar "Orang yang berjaya, sentiasa cari jalan. Orang gagal sentiasa cari alasan". Banyak dalam buku-buku motivasi menggunakan pendekatan ini untuk memantapkan hujah-hujah mereka.

  6. Orang yang rajin tentu akan berjaya? Insya Allah. Ramai juga orang yang rajin, tetapi gagal dalam hidup mereka. Kerana pendekatan ataupun cara mereka mungkin tidak bertepatan dengan strategi mereka. Sebagai orang islam, kita wajib mengimani qada dan qadar , usaha serta tawakkal.

  7. Yang malas akan rugi? Biasanya begitu.

  8. Tiada jalan singkat untuk berjaya? Sebenarnya ada, asalkan bertepatan strategi dan cara-caranya. Dan juga sentiasa berada di dalam keredhaan Allah.

  9. Apa yang paling penting, hidup kita ini mesti ada hala-tuju yang jelas. Ada objektif dan tindakan yang boleh diukur hasilnya. Barulah kita boleh mengukur sejauh manakah pencapaian kita. Persekitaran juga banyak mempengaruhi tindakan-tindakan dan perancangan yang kita buat.

  10. Perancangan yang kemas, kukuh dan dinamik amat penting kerana perancangan yang kita buat tidak akan semestinya akan memberikan apa yang kita harapkan. Kadangkala kita perlu untuk menukar ke plan B, C dan sebagainya. Tetapi objektifnya tetap akan sama.

  11. Apa-apa yang kita lakukan, sentiasalah berfikiran optimis dan semoga kita berada dalam keredhaan-Nya. Hidup kita takkan berakhir sekadar di atas dunia. Tetapi akan berkesinambungan kesannya hingga ke hari akhirat.

No comments:

Post a Comment