Monday, November 2, 2009

Sejarah pasti berulang...

Sejarah pasti berulang... itulah yg berlaku pada Dr Mohd Asri. Sepertimana ulama-ulama besar yang terdahulu. Seringkali mereka ini difitnah, dipenjarakan dan dikecam semata-mata kerana mereka ini membawa bentuk pemikiran yang tidak disenangi oleh agen-agen politik yang memiliki kuasa pemerintahan.

Hari ini, 2 Nov 2009, Dr Mohd Asri telah diperintahkan untuk hadir di mahkamah untuk diperdengarkan pertuduhan ke atas beliau kerana mengadakan kuliah tanpa memiliki tauliah yg sah dari kerajaan negeri selangor. Ini adalah rentetan dari peristiwa semalam apabila beliau telah ditahan dan diambil keterangan oleh pihak JAIS (Jabatan Agama Islam Selangor).

Apa nak jadi dengan puak-puak politik nih? Di ambang kita sebagai negara islam hendak menuju misi mengembalikan kegemilangan islam di dunia, ada pihak-pihak yang barangkali mungkin agak tersekat agenda mereka hanya kerana terdapat segelintir hamba Allah yang mahu menegakkan kebenaran dalam islam.

Perselisihan kononnya wujudnya kaum tua dan kaum muda sudah lama diperkatakan. Hatta, Prof Hamka pun suatu masa dahulu pernah dilabelkan sebagai kaum muda dan berpahaman wahabi.

Alasan yang sering kita dengar ialah kerana pahaman wahabi ini akan memecahbelahkan umat islam di negara ini. Lebih berat lagi ada yang begitu mudah mengatakan wahabi ini sesat.

Sama keadaannya seperti yang berlaku diantara PAS dan UMNO. Saling kafir mengkafirkan antara satu sama lain. Atas alasan perbezaan ideologi dan pendapat. Keempat-empat mazhab yang muktabar pun tidak ada kafir-mengkafirkan atau sesat-menyesatkan antara satu dengan yang lain. Walaupun banyak perbezaan pendapat diantara mereka. Namun pendapat-pendapat mereka sering dijadikan hujah apabila hendak menyelesaikan permasalahan yang timbul dalam dunia islam.

Wahabi ini pahaman baru? Dari manakah sumber-sumber ilmu yang dijadikan sandaran untuk mereka berhujah sehingga dilabelkan sesat. Ada yang lebih berat lagi melabelkan mereka sebagai terkeluar dari ahlu-sunnah-wal-jamaah. Adakah mereka ini mengutarakan hadis-hadis baru yang bukannya dari Rasulullah? Adakah mereka ini mengada-adakan sunnah baru selain dari sunnah Rasulullah? Adakah mereka ini mengambil nukilan-nukilan ilmu yang bukan dari empat mazhab yang muktabar?

Gerakkanlah minda dan usaha kita untuk menjawab persoalan-persoalan yang diutarakan tadi. Semoga Allah memberikan kita petunjuk dan hidayah dalam menjalani liku-liku kehidupan sebagai hamba Allah yang diredhai-Nya.

No comments:

Post a Comment